Conversie

Wat is een conversie? Op deze pagina is informatie te vinden over conversies, wat een conversie is en wat je moet weten om meer te leren over conversies

Wat is een conversie?

Een conversie is een actie die een bezoeker uitvoert die de ondernemer in gedachten had.

Voorbeelden van conversies kan van alles zijn. Een telefoontje plegen, een bestelling plaatsten of aanmelden voor een nieuwsbrief. Voor ieder bedrijf is een conversie weer verschillend. Over het algemeen is een conversie een doel wat de onderneming of ondernemer heeft voor een website of webshop.

Welke verschillende conversies zijn er?

Zoals hierboven is aangegeven zijn er verschillende conversies, maar sinds een aantal jaren spreken meerder bedrijven over het verschil tussen een hard en een zachte conversie. Vaak bij conversies waar bezoekers langer over moeten doen om een beslissing te nemen worden de stappen ervoor opgedeeld in kleinere mini of zachte conversies.

Harde conversies zijn eind doelen waar de website of webshop voor gebouwd is. Zachte conversies zijn de tussenstappen die kunnen leiden tot een harde conversie.

Voorbeeld daarvan kan zijn, de aanschaf van een auto is een beslissing die niet iedere bezoeker op korte termijn kan maken. Daarom zijn zachte conversies als een brochure aanvragen of contact opnemen met een dealer een manier om beter te sturen.

source; https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/new_google_analytics/

Hoe worden conversies gemeten?

Om conversies te gebruiken als doel voor je website of webshop moeten ze gemeten worden. Vaak worden conversies gemeten door een analytics tool die je installeert op je website of webshop.

Een analytics tool als Google analytics is de meest gebruikte optie, maar voor meer opties of grotere hoeveelheden data zijn tools al Adobe analytics meer gepast. Google analytics heeft een gratis versie van de tool, maar wil je meer opties en nauwkeuriger conversies meten dan is de betaalde versie een optie.

Een conversie wordt vaak gemeten door dat een bezoeker een actie onderneemt op een website of webshop die een stuk code activeert wat vervolgens in een dashboard zichtbaar word.

https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/new_google_analytics/

Vaak worden conversies verkeerd gemeten, check dus altijd door zelf een conversie te maken of het werkt zoals de bedoeling was.

Wat is conversie ratio?

Conversie ratio ook wel conversie percentage genoemd, is het percentage van je bezoekers dat uiteindelijk je doel bereiken. Stel dat van de 100 bezoekers die je website bezoekt besluiten 5 bezoekers een product te kopen, dan is je conversie percentage of conversie ratio 5%.

Wat is een gezonde conversie ratio?

Er is nooit echt een conversie ratio of conversie percentage dat je hoort te behalen. Zo is het conversie percentage van een auto verkoper waarschijnlijk veel lager dan van een online boeken verkoper. Dat kan door meerdere dingen komen, natuurlijk kan het komen omdat je een slechte ervaring hebt voor je bezoekers. Maar er is iets als een maximaal te verwachten conversie percentage. Het is niet realistisch om te denken dat van elke 100 bezoekers die je ontvangt, 80 besluit een conversie te maken.

Om toch enigzins je conversie ratio te reflecteren zijn er markt gemiddelden waar je naar zou kunnen kijken. Wat is het conversie ratio van concurrenten in de markt?

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is precies wat je denkt dat het is, het optimaliseren van je website of webshop om zo veel mogelijk van je bezoekers het doel te laten bereiken. Het doel van conversie optimalisatie is meer te bereiken met dezelfde hoeveelheid verkeer.

Door data van je bezoekers te gebruiken, kun je beter beslissingen nemen over veranderingen die je website of webshop moeten maken om meer doelen te bereiken met dezelfde hoeveelheid bezoekers.

Wil je specifieke conversie optimalisaties vinden ;

Wil je meer weten over de volgende onderwerpen ;